Logga inAnvändarnamn
Logga in mig automatiskt    
Bli medlem
Bli medlem
Logga in för att läsa dina meddelanden
Logga in för att läsa dina meddelanden
Forumindex » Nordiska språk

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Blattesvenska - vad hände sen?
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Tanne
Superlingon!

Registreringsdatum: 08 maj 2006

InläggPostat: lör apr 14, 2007 4:51 pm    Rubrik: Blattesvenska - vad hände sen? Svara med citat

Det här kan bli den tråd där vi diskuterar "blattesvenska" efter vår stora debatt på Gula Villan om samma ämne.

Vad tycker ni om blattesvenskan? Vad borde man kalla det egentligen? Det kanske är lite politiskt inkorrekt att kalla det blattesvenska. Ska man kalla det rinkebysvenska istället? Men då begränsar man det till en viss region i Stockholm och det talas ju på fler ställen än där. Vad sägs om Förortsslang (Fraurud & Bijvoet) då? Eller varför inte miljonsvenska (Gringoredaktionen)?

Och är det rätt att kalla talarna av denna språkvarietet för "blatte"? Men man kan ju inte kalla dem invandrare. Andra generationens invandrare då? Person med utländsk bakgrund kanske? Blir inte det för långt? Egentligen vore blatte bäst, eftersom det går snabbast att säga. Vad tycker ni?
Shirrow
Tycker inte om Kejsaren av Kina

InläggPostat: lör apr 14, 2007 10:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag och mitt band, som var på debatten, snackade lite om vad man bör kalla "blattesvenskan", och vi tyckte att "förortsslang" inte var ett så bra ord, eftersom alla i förorten inte pratar så, och att vissa som inte bor i förorter pratar (eller försöker) prata sådan slang (usch!). "Miljonsvenska" är ett rätt fint ord, och kan användas tycker jag. Men frågan är om man inte får lite grann samma problem där som i "förortsslang". Jag måste reda ut begreppen här. Tillhör man miljonprogrammet även om man är "suedi" och bor i en förort, eller är denna term enbart reserverad för "blattar" (hej vad det går med termerna här)? Ifall man tillhör miljonprogrammet som suedi och talar "förortsslang" så kan man ju kalla det för "miljonsvenska", annars blir det lite fel i och med att det då låter som att bara "blattar" talar det, och så är det ju inte, eftersom en hel del suedisar också talar det.

Var det någon som begrep något av det jag sa? Confused
Tanne
Superlingon!

InläggPostat: sön apr 15, 2007 2:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Shirrow skrev:
Var det någon som begrep något av det jag sa? Confused

Jag begrep det väldigt väl.

Själva miljonprogrammet har ju inte med invånarna i förorten att göra egentligen, utan var ju till för att skapa fler bostäder i förorterna. I miljonprogrammet skilde man inte åt människor av olika etnicitet, man ville bara göra något åt bostadsbristen (det här var i början av 60-talet). Sedan har det ju flyttat väldigt mycket folk dit och miljonorterna har fått allt högre koncentration av folk med utländsk bakgrund.

Så. Nu när det är avklarat vill jag ju säga att man är miljonortsbo om man bor i miljonorterna, oavsett om man är Sverige-svensk eller har föräldrar från ett annat land eller själv har invandrat till Sverige. Definitionen hänger på bostadsområdet. Men som du säger, så använder inte alla förortsbor den varieteten (jag med utländsk härkomst som har bott i Norra Botkyrka hela mitt liv kan vara ett exempel på en person som inte talar så) och så finns det folk som inte bor i någon förort men ändå pratar med förortsslang. Jag tycker inte att man ska lägga värderingar i det, "(usch!)", utan ska låta folk prata som de vill. Språket är en stark identitetsmarkör och vill man visa att man kan umgås med folk från olika kulturer, kan detta vara ett bra sätt att visa det på.
Shirrow
Tycker inte om Kejsaren av Kina

InläggPostat: mån apr 16, 2007 9:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Hehehe! Jag lägger inga värderingar i det, utan skojade bara. Folk får prata som de vill. Det är bara det att det nästan är en sed i vårt samhälle att tycka att svennar som pratar "den andra svenskan" är posers, så jag red lite på vågen. Razz
dinajel
Ett litet kex

InläggPostat: ons apr 18, 2007 3:08 pm    Rubrik: Svara med citat

"spagge" är ju annars ett lite mjukare ord än "blatte". ursprungligen var det väl italienare som kallades det, men nu tycker jag man kan säga spagge till alla som har mörkare hy än mej (dvs. i princip alla).

"spaggesvenska". hur känns det? annars gillar jag "miljonsvenska" skarpt.
janayr
Jag är snart nykomling

Registreringsdatum: 12 april 2007

InläggPostat: ons apr 18, 2007 4:58 pm    Rubrik: Tänkte på en sak... Svara med citat

ngt. man kanske bodre tagit upp på debatten är ju "vem" vi talar om egentligen. Iom med att debatten kom in på språktest tycker jag den förlorade lite fokus med tanke på att det som skulle vara fokus var "miljonsvenska, förortsslang, blattesvenska" vilket talas av ungdomar, medans det som diskuterades faktiskt handlade om interimsspråk eller inlärarspråk, vilket talas av både vuxna och ungdomar. Borde höjt min röst men e man lite ny i sammanhanget så...nästa gång! Wink

Sen kan man ju diskutera vem som har rätt att definiera mej/ngn som invandrare, andra generationens, blatte eller svensk. Det är väll egentligen upp till mej som person så länge det inte handlar om en generaliserad definition för att användas vid framräkning av statistik.

Hilsen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Calle2
Bröderna Lingonhjärta

Registreringsdatum: 08 september 2006

InläggPostat: fre apr 20, 2007 4:43 pm    Rubrik: Re: Tänkte på en sak... Svara med citat

janayr skrev:
ngt. man kanske bodre tagit upp på debatten är ju "vem" vi talar om egentligen. Iom med att debatten kom in på språktest tycker jag den förlorade lite fokus med tanke på att det som skulle vara fokus var "miljonsvenska, förortsslang, blattesvenska" vilket talas av ungdomar, medans det som diskuterades faktiskt handlade om interimsspråk eller inlärarspråk, vilket talas av både vuxna och ungdomar. Borde höjt min röst men e man lite ny i sammanhanget så...nästa gång! Wink

Ja, det som är svårt med debatter ibland är ju att man aldrig vet på förhand exakt hur mycket det kommer att pratas om varje fråga. Nu blev det kanske så att språktest fick en stor del, men det var ju trots allt en av punkterna som satts upp för debatten i förväg.

Det är ju också så att definitionen av språket, och gruppen som detta sägs tillhöra, är allt annan än homogent, varför det säkert är enklare att prata om språktest/-inlärning som generellt fenomen än att koncentrera sig på ett svårdefinierat/-avgränsat specifikt exempelområde.

janayr skrev:
Sen kan man ju diskutera vem som har rätt att definiera mej/ngn som invandrare, andra generationens, blatte eller svensk. Det är väll egentligen upp till mej som person så länge det inte handlar om en generaliserad definition för att användas vid framräkning av statistik.

Vi försökte få etnologer och socialantropologer till debatten, men fick tyvärr inte tag på någon som kunde delta. Kanske skulle debatten fått en annan prägel på sig om någon icke-språkvetare deltagit, och frågor kring kultur, gruppsykologi och sociologi hade säkert fått större fokus.
Tanne
Superlingon!

InläggPostat: lör maj 26, 2007 5:59 pm    Rubrik: Re: Blattesvenska - vad hände sen? Svara med citat

janayr skrev:

Men är det verkligen upp till en själv? Det beror väl på vad man har för syfte med definitionen?

Om man till exempel reser utomlands med svenskt pass, då är man självklart "svensk". För har man svenskt medborgarskap ska man räknas som svensk. Eller?

Men när man hamnar i sammanhang där man jämför folk och folk (vilket jag egentligen inte tycker att man ska göra), där det ena folkslagets kultur innefattar dans kring en midsommarstång och äta köttbullar, medan man i en annan bär slöja, ber fem gånger om dagen och inte äter griskött, kan det vara svårt att bortse från skillnaderna. Det är ju klart att människor är olika. Har man olika ursprung så är man aldrig lik den man jämför sig med.

Jag tycker inte att frågan är så mycket "vad?" som "varför?". Varför spelar det någon roll om en person är en andra generationens invandrare? Varför bryr vi oss? Varför måste vi kategorisera folk som annorlunda för att kunna klara oss med dem i vår omvärld?

Definitionen av blatteskap, invandrarskap, svenskskap osv är väl viktig för oss för att vi ska veta var vi har folk. För att vi ska veta hur vi ska anpassa vårt beteende mot vissa personer enligt våra förutfattade meningar om personer av det slaget.
Blattesvenska kan folk tycka är ett känsligt ämne för att det tar upp invandrare (som egentligen inte är en folkgrupp, utan bara en gruppering som innebär alla som inte är Sverigesvensksvenskar) och att det kan leda till att det man säger kan anses som rasistiskt. Men det handlar inte om rasism. Det handlar om acceptans och förståelse. Att kunna diskutera något kontroversiellt och låta folk tala till punkt utan att man anklagar folk för något utan någon riktig anledning.

Jag tror att man blir en bättre människa om man lär känna folk som man tycker är annorlunda. Man har så mycket fördomar och lär man känna någon som avviker från "normen", kommer man lära sig så mycket mer om sig själv och världen. Om man verkligen umgås med folk som talar blattesvenska kommer man förstå att talare av den varieteten inte är automatiskt brottslingar och våldsbenägna människor.

Man brukar tala mycket om språk som identitetsmarkör. Kanske är blattesvenska ett sätt att markera vilken grupp man tillhör? Det är väl inte så ovanligt egentligen? Sådant beteende ser man varje dag, i både språk och andra identitetsmarkörer. Se bara på "brats" som går med backslick-frisyr och dyra märkeskläder och hänger på Stureplan och vet vad det innebär och gör det ändå för att visa vilken grupp de tillhör. Det kanske till och med är en mer smickrande bild de tror att de ger ifrån sig, att man är en förmögen person som vet hur man spenderar pengar för att ha roligt. Man kan väl ha lite olika åsikter angående brats, men jag tyckte att det var lite av en annan extrem som passade in i min jämförelse. För det blattar vill utstråla med sitt språk är nog inte "jag är våldsam och aggressiv" som många tycks tro, utan snarare "jag är uppväxt i ett mångkulturellt samhälle och är rik i antal olika kulturer i mitt bagage". Det mest positiva med att vara uppväxt i förorten måste ju vara att man får träffa så mycket folk med så olika bakgrund.

Jag tycker att fler ska uppfostra sina barn i förorten. Men många är så rädda att de ska börja prata blattesvenska... Men är det så hemskt egentligen?
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex » Nordiska språk Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet