Logga inAnvändarnamn
Logga in mig automatiskt    
Bli medlem
Bli medlem
Logga in för att läsa dina meddelanden
Logga in för att läsa dina meddelanden
Forumindex » Verksamhet

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
90-talsfest - fredagen den 2 mars Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Tanne
Superlingon!

Registreringsdatum: 08 maj 2006

InläggPostat: tis feb 13, 2007 8:53 pm    Rubrik: 90-talsfest - fredagen den 2 mars Svara med citat

Fredagen den 2 mars händer det.
lingonord har äntligen sin efterlängtade 90-talsfest. Med videor från 90-talet, med drinkar från 90-talet, och det bästa av allt: dansmusik från 90-talet!
Det kommer vara allt från eurodisco och gangsta rap till pojkbandspop och poprap. MC Hammer, 2 Unlimited, New Kids On The Block, Rednex, Spice Girls, Culture Beat är bara några namn på artister vars musik kommer spelas på puben.

Plågsamt roligt, tragiskt fantastiskt och tårdrypande underbart!

Decenniet som avslutade millenniet, 1990-1999.

Minns du när Michael Jackson fortfarande var omtyckt av hela världen? När The Fresh Prince of Bel-Air visades på Kanal 5 varje vardageftermiddag? När Sveriges stolthet inom musik var artister som Ace of Base, E-Type och Dr. Alban?

Den ultimata nostalgitrippen är här! Fredagen den 2 mars kommer 90-talet tillbaka!

Puben börjar kl. 18 och slutar kl. 03. Ta med er legitimation och studentleg/campuskort.

BE THERE OR BE SQUARE.

Senast ändrad av Tanne den lör apr 14, 2007 4:33 pm, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Shirrow
Tycker inte om Kejsaren av Kina

InläggPostat: tis feb 13, 2007 10:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Yeeeah! 90-talet äger! Jag förväntar mig massor av Oasis versus Blur, Spin Doctors "Two Princes" och Backstreet Boys-videor! Det här kommer bli pubarnas pub! Tro mig! I'll be there all night! Very Happy
Tanne
Superlingon!

InläggPostat: tis feb 13, 2007 11:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Vad är 90-talet för er då?

För mig är 90-talet mycket kopplat till eurodisco-musiken.
Här är ett exempel på hur roliga liveframträdanden var på 90-talet:

Ejz of Bejz (Ace of Base) som sjunger Wheel of Fortune (deras första singel) "live":
http://www.youtube.com/watch?v=RFCFu7Og3zQ
Shirrow

InläggPostat: ons feb 14, 2007 8:18 pm    Rubrik: Svara med citat

90-talet är i princip tre saker för mig (musikaliskt sett alltså):

1. Britpoperan
Oasis, Blur, Suede, Manic Street Preachers, The Verve etc etc. Underbar rockmusik från U.K. som verkligen lät brittisk. Skönt när man kunde lyssna på dessa band utan att känna plågsamt nostalgilidande.

2. Eurotechno/trance
Sash!, Scooter, ATB, 666, Brooklyn Bounce med mera. Mainstreamtrancen stod på topp, och man kunde faktiskt HÖRA instrumentala trancelåtar på radion på bästa sändningstid! B.B.E.'s klassiska "Seven Days And One Week" låg etta på European Top 20 i ett antal veckor! Underbart låt. Saknar sån musik i dag...Vem kom för övrigt inte ihåg Scooters klassiska "1...2...3...FIIIIIIIREEEEE!!!"

3. Pojk-/Flickbandseran
Denna era vill man väl mest glömma bort. Var det killgrupper så var det slätrakade, fina killar som gillade mamma och kärleksballader. Var det tjejgrupper så var det girl power, gladpoppigt och tjejer med stilar hämtade ur en Gott & Blandat-påse. Hur som helst så var det en ganska lustig krumelur i musikhistoriens arkiv.

Hårdrocken gjorde inget ballt under 90-talet egentligen. Det enda som är värt att nämna är de progressiva metalbanden som Dream Theater och Symphony X, som blommade upp till fullo under denna period.

Senast ändrad av Shirrow den ons feb 14, 2007 10:40 pm, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger ICQ
Shirrow

InläggPostat: ons feb 14, 2007 8:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Hahahahaha! Den här var ju en klassiker också! Laughing Laughing

http://www.youtube.com/watch?v=QGaH11paMOY

Edit: Men va fan tar de bort alla videor jag lägger upp för!?! Mad
dinajel
Ett litet kex

InläggPostat: tor feb 15, 2007 5:01 pm    Rubrik: Svara med citat

På 90-talet (typ 94-95) så sände jag närradio och hade alltså tillgång till 16-kanaligt mixerbord. Jag och min kompis gjorde asbra blandband där man alltså kunde mixa ihop låtarna i varandra så att det inte blev tyst emellan. Tror vi gjorde fyra stycken såna. Dom hette Ultimate techno I II II och IV. "Techno" är alltså "eurotechno/eurodisco". 360 minuter ren glädje! Tyvärr är dom på kassettband...
Calle2
Bröderna Lingonhjärta

Registreringsdatum: 08 september 2006

InläggPostat: lör feb 17, 2007 6:53 pm    Rubrik: Svara med citat

dinajel skrev:
På 90-talet (typ 94-95) så sände jag närradio och hade alltså tillgång till 16-kanaligt mixerbord. Jag och min kompis gjorde asbra blandband där man alltså kunde mixa ihop låtarna i varandra så att det inte blev tyst emellan. Tror vi gjorde fyra stycken såna. Dom hette Ultimate techno I II II och IV. "Techno" är alltså "eurotechno/eurodisco". 360 minuter ren glädje! Tyvärr är dom på kassettband...

Vad coolt! Men kassettband är ju ganska 90-tal i sig - det var ju cd-skivornas decennium, men man hade inte riktigt tillgång till egen brännare ju - så det gör det ju lite mer nostalgiskt bara för det!

Blandband överhuvudtaget... oj, vad 90-tal! (hade nog varit med en del innan också i och för sig Wink)
Tanne
Superlingon!

InläggPostat: tis feb 20, 2007 1:03 am    Rubrik: Svara med citat

Här är Vanilla Ice live med låten "Ice Ice Baby":
http://www.youtube.com/watch?v=5tGMC5FBcLo

Vad är det med hans hår egentligen? Och kläderna? Och dansen? Och LÅTEN?!

Han är 90-talets Kevin Federline.
Shirrow

InläggPostat: tis feb 20, 2007 9:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Som en kommentar på YouTube lydde: "Hur fan kunde den här killen bli stor?? Vad rökte vi egentligen under 90-talet??"
Tanne
Superlingon!

InläggPostat: tor feb 22, 2007 8:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Här är en annan klassiker, Dr. Alban med "Look Who's Talking" (ingen koppling till filmen "Titta vem som snackar nu"):
http://www.youtube.com/watch?v=4e-VtxFOAQ0

Och om man gillar Dr. Alban, så FÅR man inte missa hans "Tio Små Moppepojkar":
http://www.youtube.com/watch?v=Ge7ySLzJh_8

Dr. Alban var ju Sveriges popkulturs samvete på 90-talet. Han gjorde musik mot droger, nedskräpning och trimmande av mopeder. Ingen kan ersätta doktorn!
Tanne
Superlingon!

InläggPostat: sön feb 25, 2007 1:23 am    Rubrik: Svara med citat

Nu är affischerna till puben klara!
Calle2
Bröderna Lingonhjärta

Registreringsdatum: 08 september 2006

InläggPostat: sön feb 25, 2007 3:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Hela 90-talsfesten kommer att bli som att färdas bakåt i tiden! Att gå runt hörnet på biblioteket upp mot Villan kommer att bli som att hitta en reva i tiden som för en tillbaka en sisådär 10-15 år...

Det kommer att bli en total blixtrygg till mellanstadiedisco (högstadiet/gymnasiet för andra kanske), och alla kommer att lyssna på hitlåt efter hitlåt och dansa tryckare och allt man kan tänka sig... Oj, vad mycket 90-tal det kommer att bli! Allt det viktiga från 90-talet kommer finnas där, allt utom regn och krig...

Var inte musiken det som definierade 90-talet? Sverige kunde faktiskt konkurrera på internationell nivå redan då...

Kommer ni ihåg när Britney fortfarande en liten flicka? Britney pre-silikon, pre-KFed, pre-festande, pre-barn...

Men bortsett från musiken känns det som att tv-programmen var det som definierade 90-talet. Varje tv-eftermiddag var kantad av sitcom efter sitcom (som inte var repriser)...

Annars var 90-talet kantat av filmer... Särskilt -93 kan ses som ett mycket gott filmår...

Men även andra år under 90-talet satte spår i filmvärlden, t.ex. när en liten skräckfilm (som senare skulle komma att få två efterföljare - dock endast en under 90-talet) gjorde att alla framtida Halloweenfirande barn ville se ut såhär:

Visst var det väl ändå ett ganska trevligt decennium? En perfekt avslutning på 1900-talet... THAT is the way I wanna live!
dinajel
Ett litet kex

InläggPostat: mån feb 26, 2007 2:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Ni måste spela Leila K! Ni måååååsteeeee!
Shirrow

InläggPostat: tis feb 27, 2007 2:18 am    Rubrik: Svara med citat

"Electric! Out of control!" Very Happy
ullegulle
Gillar glass

Registreringsdatum: 14 maj 2006

InläggPostat: tis feb 27, 2007 3:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Star Trek: Voyager var min favvoserie på nittiotalet. Attans, vad jag känner mig töntig.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex » Verksamhet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet