Logga inAnvändarnamn
Logga in mig automatiskt    
Bli medlem
Bli medlem
Logga in för att läsa dina meddelanden
Logga in för att läsa dina meddelanden
Forumindex » Kandidatprogram i lingvistik

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Hej, vi är programstudenter! Gå till sida Föregående  1, 2
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Ellen
Nykomling

Registreringsdatum: 26 augusti 2006

InläggPostat: sön jan 14, 2007 11:21 am    Rubrik: Svara med citat

Tanne skrev:

Akta dig för de som går fortsättningskursen i lingvistik I (ASV) och inte programmet. De tenderar att sluta upp med lingvistik efter FK:n eller fortsätta med påbyggnadskursen i ASV efter det, när ni läser FK i lingvistik II (fonetik). De är lömska! Skriver C-uppsats och sånt när man själv bara läser en B-kurs...

Här går man in på forumet för första gången på länge, och vad märker man? Jo, man är baktalad, det är vad man är... lömsk? Jag? Inte då.
Tanne
Superlingon!

Registreringsdatum: 08 maj 2006

InläggPostat: sön jan 14, 2007 8:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Ellen skrev:
Här går man in på forumet för första gången på länge, och vad märker man? Jo, man är baktalad, det är vad man är... lömsk? Jag? Inte då.

Men lite lömsk är du som inte är med på kandidatprogrammet. Lite.
Ska du läsa C-kursen i ASV i höst kanske?
Glottalfricative
Jag är snart nykomling

Registreringsdatum: 25 augusti 2006

InläggPostat: sön jan 21, 2007 10:44 pm    Rubrik: Sen presentation Svara med citat

Är programstudent och hade tänkt läsa fonetikinriktning när tiden blev mogen men efter första kursen i ämnet börjar jag undra... Confused
Suck! Lärare kan verkligen sabba ett ämne...

Intressen: Böcker, teater, musik, film, foto, lajv (passiv fn), lite dataspel när kontot är ledigt, katterna osv.

Teaterutbildning i 3 1/2 år samt engelska vid SU i bagaget, massor med studielån och nu är det sista chansen att hitta vad jag ska göra när jag blir stor.... 30årskrisen närmar sig med stormsteg.

Finns på Helgon som de flesta nördar av det svartare slaget. Nick: Tamora. Pay me a visit fellow nerds! Razz
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Shirrow
Tycker inte om Kejsaren av Kina

InläggPostat: tis jan 23, 2007 8:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Välkommen välkommen! Very Happy

För mig var det ASV och inget annat. Det klickade direkt. Wink
Tanne
Superlingon!

InläggPostat: tor jan 25, 2007 2:07 am    Rubrik: Svara med citat

Shirrow skrev:
Välkommen välkommen! Very Happy

För mig var det ASV och inget annat. Det klickade direkt. Wink

Ja, fast att "välja inriktning" gäller ju inte dig på samma sätt, eftersom du inte går i kandidatprogrammet. Och så har du redan tillräckligt poäng från tidigare studier, så du behöver inte bredda det på samma sätt som vi gör.
Efter grundkursen läser vi ju först fortsättningskurs i lingvistik I & II (ASV och fonetik) och sedan får man välja mellan ASV, fonetik eller datorlingvistik efter att man fått en bra grund inom lingvistiken i allmänhet (man går även en introduktionskurs i datorlingvistik) och då får man välja till ämnen som man vill ha med i sin kandidatexamen och som har en relativt direkt anknytning till ens inriktning (och kanske framtida arbetssökningsplaner) och sedan läsa påbyggnadskursen i det inriktningsämne man har valt.

Så lite skiljer situationerna sig åt. Speciellt om man precis har läst språk tidigare. Språkstudenter tenderar att starkt ogilla fonetik, mest för att de känner att de inte har någon användning för det och att de inte valde att läsa språk för att "studera hur munnen ser ut" (för det kan man göra på pubar Razz).

Så som det har framställts, så är det svårast att få arbete om man är ASV:are, sedan kommer fonetik och sist datorlingvistik. Och arbetsmöjligheterna kan vara en viktig faktor i valet av inriktning i programmet.
Jag tycker att man ska välja det som man själv tycker är roligt och inte oroa sig för mycket över vad man kan få för arbete. Jag velade länge mellan ASV och fonetik, men det fick bli fonetik till slut (det är faktiskt kul och otroligt intressant, trots alla hinder man stött på på vägen), men jag kommer ju alltid ha användning av min ASV-grund (grundkursen och fortsättningskursen).
Så jag tycker att det är ett bra kandidatprogram, utformandet är bra. Genomförandet är sådär-bra, men med tanke på att det är sprillans nytt (det startade för 1½ år sedan), så kan man nog acceptera det och kanske kontakta berörda lärare när man har problem, och i värre fall kontakta ämnesrådet.

Men om det fortfarande är folk där ute som undrar om de ska söka in till programmet, så tycker jag det! Vi måste visa att vi programstudenter finns! Och hur bra vi är! Hoppas fler söker in, det vore kul.
Shirrow

InläggPostat: tor jan 25, 2007 1:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Ska du bli PR-man, Tanne? Very Happy

Men det var en snygg sammanfattning av kandidatprogrammet. Jag håller med på alla punkter, och tycker att programmet ser jättefint ut. För min del så var det mycket riktigt så att jag redan hade övriga kurser i bagaget vilket gjorde att jag inte behövde hela kandidatprogrammet, men en annan anledning var att jag helt enkelt missade att kandidatprogrammet existerade när jag hoppade på lingvistiken. Jag sökte helt enkelt Grundkurs i lingvistik, och satt sen som ett fån på första föreläsningen när alla pratade om kandidatprogrammet. Nu i efterhand så förstår jag ju dock att jag valde rätt eftersom det annars hade blivit så mycket studier innan examen.

Men liiiite valde jag faktiskt, Tanne! Jag funderade ifall jag skulle ta fortsättningskurs Fonetik eller ASV efter grundkursen i lingvistik, men som sagt så klickade ASV:n ganska fort, vilket gjorde att jag kände att det var rätt plats för mig, och jag har inte ångrat det en sekund. Wink
Calle2
Lingonmästare

Registreringsdatum: 08 september 2006

InläggPostat: fre feb 02, 2007 2:11 am    Rubrik: Svara med citat

Ja, frågan är om det är värt att läsa alla kandidatprogramskurser, eller om det är bättre att välja det som är bäst och lägga in utomstående kurspoäng för att få ihop en examen...
Shirrow

InläggPostat: fre feb 02, 2007 8:55 am    Rubrik: Svara med citat

Exakt min tanke! Faktum är att jag tänker att om man pluggar ASV så är kandidatprogrammet rätt så onödigt. Det enda man får då utöver de 3 terminerna ASV är en massa tilläggsämnen (inklusive FK fonetik) som man då kan plocka ihop själv istället. Pluggar man fonetik och framförallt datalingvistik så kan jag förstå kandidatprogrammet, för då har de skräddarsytt en passande utbildning med bra kurser som man bara kan knalla in på. Wink
Tanne
Superlingon!

InläggPostat: sön feb 11, 2007 2:59 am    Rubrik: Svara med citat

Shirrow skrev:
Faktum är att jag tänker att om man pluggar ASV så är kandidatprogrammet rätt så onödigt. Det enda man får då utöver de 3 terminerna ASV är en massa tilläggsämnen (inklusive FK fonetik) som man då kan plocka ihop själv istället.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Själva poängen med kandidatprogrammet är 120! Men det är också att man får välja en massa tilläggsämnen som man hade kunnat plocka ihop själv, men nu slipper välja allt själv, utan gör det i samråd med studierektorn.
Man får en bred lingvistikutbildning med en viss inriktning. Läser man ASV får man lite kurser i fonetik och datorlingvistik också, läser man fonetik så får man ASV och DaLi-kurser. Sedan får man ju själv välja vad man ska läsa för breddningsämnen, det är inte "förprogrammerat" i utbildningen. Det enda kravet är att det ska ha anknytning till ämnet. Man kan till exempel läsa socialantropologi om man läser ASV eller programmering om man läser datorlingvistik eller kriminologi om man läser fonetik. Meningen med programmet är att man ska kunna få en fullgod högskoleutbildning som kan leda till arbete senare om man vill. Man ska kunna som datorlingvist kunna säga att man faktiskt har läst fonetikkurser (väldigt attraktivt har jag hört, eller så var det tvärtom) eller som fonetiker kunna visa att man har läst en del psykolingvistik och förstår människans tankeprocesser. Programmet är inte alls värdelöst om man faktiskt tänker på att det ger en stadig grund för en att stå på. Jag känner flera tidigare lingvistikstudenter som tycker att det är synd att det inte fanns något kandidatprogram på "deras tid".

Alla tre inriktningar kräver att man skräddarsyr programmet åt sig själv, breddningskurserna väljs inte automatiskt för att man väljer ASV, fonetik eller datorlingvistik. Skillnader är saker som att ASV-studenterna måste läsa 10p språk och att DaLi-studenterna läser 20p på DSV (institutionen för Data- och systemvetenskap).

Sen så får man många fler fördelar med att vara programstudent. Man får till exempel möten med studierektorn där man talar om sin utbildning och får lite tips och vägledning. Sedan kan studierektorn fixa in en på garanterade platser på breddningskurser utanför institutionen, vilket man inte garanteras om man läser separata kurser.
Något annat positivt är ju att man får en egen klass som man läser med i 3 terminer. Det skapar bättre gruppkänsla än om man läser 20p i taget och vid olika tider, typ grundkursen 07, FK ASV 09, PK ASV 11 osv. Och även om man skiljs åt efter de tre terminerna kommer man att fortfarande att mötas på möten och kan diskutera hur långt man har kommit på sin utbildning och jämföra med sina programkamrater och för att sedan till slut ta en kandidatexamen i ett lingvistikämne tillsammans. Tillsammans blir vi starka!

Så det finns både fördelar och nackdelar med att gå programmet och att inte gå programmet. Men om man inte har läst särskilt mycket på universitetet tidigare, är kandidatprogrammet faktiskt ett väldigt bra val. Om man har läst väldigt mycket språkrelaterade ämnen kan man ju använda de poängen till att sy ihop en egen examen i lingvistik eller använda lingvistikpoängen för att ta examen i något annat. There's no end to the possibilities!
Jompa!
Hej! Hej!

InläggPostat: tis aug 28, 2007 10:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Glöm inte puben för nya programstudenter på Gula villan på torsdag 20 augusti!

Efter 18 är det öppet för alla HumFare!
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex » Kandidatprogram i lingvistik Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet